Autá s pohonom na vodík, alebo kradnuté rádio?

Autor: Alexander Ač | 3.11.2013 o 14:45 | Karma článku: 7,03 | Prečítané:  1302x

Dnešné dva najčítanejšie články na SME ma vcelku pobavili, a rád by som sa s vami o tento zážitok podelil. Myslím totiž, že sú ukazovateľom rozporuplnej doby, v ktorej žijeme.

Ak ste dnes, podobne ako ja, zavítali na stránku denníka SME, mohli ste naraziť na tieto dva najčítanejšie články (pridal som ilustračné obrázky pre zvýraznenie myšlienky):

 

auta_radia_WTF.png.

Najčítanejší článok za posledné 4 hodiny prináša rozhovor s expertom na automobily a jeho vízie o doprave v najbližších desaťročiach, druhý najčítanejší článok prináša realitu (nielen) Portugalska.

Čo sa môžeme dočítať v prvom článku o trendoch v automobilizme na Slovensku?

O potrebe auta v budúcnosti:

  • O desať rokov budeme "Autá kupovať účelnejšie, lebo už budeme potrebovať dve alebo tri v rodine."
O tom, po čom túžia mladí:
  • Auto už nenesie takú emóciu ako pre našu generáciu, mladí túžia namiesto nich po počítačoch a iPhonoch a výrobcovia sa tomu budú musieť prispôsobiť.
O tom, aký pohon automobily budú mať o 20 rokov:
  • Máme dve základné možnosti: elektromotory alebo spaľovanie vodíka. Dnes sme zvyknutí, že auto má na jednu nádrž prejsť 700 kilometrov, úloha konštruktérov je toto dosiahnuť aj s novou technológiou.

  • ...nám chýba aj elektrická energia, keď atómové elektrárne už nechceme a iné zdroje nemáme. Schodnejšia cesta je teda podľa mňa pracovať na vodíku.
  • Vodík už dnes spaľujeme v raketových motoroch a voda ako zdroj vodíka je všade.
  • A myslím, že vodíkové autá by sa mohli začať hromadne objavovať už okolo rokov 2025 až 2030. Na výrobu vodíka navyše nepotrebujeme budovať nové sieťové odvetvie.
Najlepší svetový expert v oblasti výroby vodíka je Percival Zhang, ktorý má v pláne revolucionizovať automobilovú dopravu, respektíve jej pohon. Posúďte sami, ako sme k tomu blízko.

To bol úvod do futurológie, a druhý článok nás vracia do reality dneška. Reality, ktorá sa bude týkať stále väčšieho počtu ľudí. Toto sú správy z Portugalska:
  • Dlhé roky recesie, rekordná nezamestnanosť a škrtenie rozpočtov si na juhu Európy vyberajú svoju daň dokonca aj na činnostiach, ktoré v časoch krízy zvyknú prekvitať.
O tom, čo sa v Portugalsku dá predať:
  • „Raz som na tomto trhu predal aj auto," hovorí 65-ročný Aguiar. „Teraz neviem predať ani len ojazdený bicykel," dodáva.
O tom, ako si Portugalci nedokázali usporiť ani v časoch "hojnosti"
  • Portugalsko nikdy neprosperovalo dosť dobre na to, aby si ľudia mohli na účtoch vytvoriť úspory, ako sa to podarilo mnohým Grékom či Španielom.

A o tom, ako je lepšie už aj v Senegale:

  • „Prišiel som sem hľadať lepší život," hovorí Gei, ktorý pred imigráciou pracoval na farme v Senegale.
    Keby som vedel, že v Portugalsku to bude také zlé, zostal by som pracovať na farme," zalamuje rukami.
A kým som dopísal tento blog, objavil som článok:

"Tisíce Francúzov protestovali proti ekologickej dani"

  • Nepokoje v meste Quimper v regióne Bretónsko vyvolali plány vlády v Paríži zaviesť daň na dopravné prostriedky, ktoré zaťažujú životné prostredie.
  • Prišli najmä dopravcovia, vodiči či rybári, ktorí túto opakovane odkladanú daň považujú za likvidačnú.
To je zvláštne... týmto 15 000 protestujúciím ľuďom asi nestačia už len "iPhony či počítače", a možno ešte nečítali nič o možnom pohone automobilov o 20 rokov. A možno sú len príliš starmódni, alebo príliš starí, bez dostatočnej predstavivosti nekonečných možností, ktoré nám ponúka technologický pokrok.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bez zmien bude padať ďalej

Na decembrovom straníckom sneme v Prešove bude Smer v najhoršej kondícii od svojho vzniku v roku 1999.

SVET

Pozrite si, ako za dva roky zničila vojna Donecké letisko

Miesto bojov medzi proruskými separatistami a ukrajinskou armádou.

EKONOMIKA

Smer nechce vyšetriť ďalšiu kauzu

Za prešetrenie kauzy nehlasoval nikto zo Smeru.


Už ste čítali?