reklama

Elektrické auto v Nórsku v priebehu jedného roka

Automobilová spoločnosť Tata Motors, známa uvedením najlacnejšieho auta na ázijský trh začala s výrobou elektrického ekvivalentu, ktorý by sa mal dostať do predajní v Nórsku. Podľa Tata Motors by to mohlo byť už do jedného roku.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (39)

Elektrické automobily môžu byť ekologické, v závislosti od výroby elektrickej energie, ktorú používajú na jazdenie. Ak by autá využívali energiu atómovú, spotreba skleníkových plynov je v rozsahu od 4-40 g CO2/kWh, pre zemný plyn (kombinovaný cyklus) je to 400-500 g CO2/kWh, pre solárne panely 13-105 g CO2/kWh, pre veternú energiu 7-22 g CO2/kWh a pre vodnú energiu je to 5-90 g CO2/kWh (David McKay, Obnoviteľné zdroje energie s chladnou hlavou, strana 188).

Podľa Chipa Gribbena sú emisie CO2 z elektrického auta o 71 % nižšie, ako pri aute so spaľovacím motorom (v štáte so 67 % podielom energie z uhlia). Na Slovensku by bol pokles emisií ešte výraznejší, pretože väčšinu elektriny vyrábame z jadra (u nás sú zatiaľ 2 uhoľné elektrárne). Samozrejme, elektrické automobily prispievajú aj k významnému znižovaniu znečistenia vzduchu v dôsledku výrazného znižovania emisií oxidu uhoľnatého, oxidov síry, oxidov dusíka a znečisťujúcich uhľovodíkov (napríklad VOC, VOG, ROG atd...). Všetky tieto látky prispievajú k vzniku smogu a na následky znečistenia vzduchu zomierajú na svete každý deň tisíce ľudí.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Určité problémy s elektromobilmi spôsobuje ich asi 3-násobne vyššia spotreba vody ako v prípade spaľovacích motorov, a preto ich masívne nasadenie bude znamenať zvýšený tlak na lokálne vodné zdroje. Dôležité bude brať do úvahy aj záťaž, ktorú bude znamenať výroba batérií, či už na báze lítia (Tahil, 2006) (litium-ion bateries), alebo na bázi Niklu (nikel-kadmiové batérie využívané pre hybridné automobily). Zásoby niklu na pevnine sa odhadujú na 100 rokov pri súčasnej rýchlosti ťažby a súčasných zásobách, na dne oceánov je ho ešte asi 100-násobne viac. Pri nástupe elektromobilov sa však spotreba niklu pravdepodobne niekoľkokrát zvýši. Autá na vodíkový pohon nie sú v priebehu najbližších 10 rokoch a možno ani neskôr pravdepodobné (Joseph Romm, The hype about hydrogen).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ďalšia literatúra:

William Tahil, 2006: The Trouble with Lithium: Implications of Future PHEV Production for Lithium Demand, Meridian International Research.

Chip Gribben : Debunking the Myth of EVs and Smokestacks.

Joseph Romm: The hype about hydrogen: Facts and fistion in the race to save climate.

Alexander Ač

Alexander Ač

Bloger 
  • Počet článkov:  670
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Autor pracuje v Ústave výskumu globálnej zmeny, AV ČR. www.CzechGlobe.cz Zoznam autorových rubrík:  VzťahyKlimatická zmenaRopný zlomFinančná krízaJadrová energiaEgyptArgentínaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu