Prežije Slovensko ako svetová automobilová veľmoc?

Autor: Alexander Ač | 19.6.2013 o 16:15 | Karma článku: 6,65 | Prečítané:  1571x

Nie prekvapivo, pokles predaja automobilov v EÚ pokračuje, a v máji sa predalo najmenej automobilov za posledných 20 rokov. Zaujímať by to malo prinajmenšom Slovensko, kde sa dnes vyrobí najviac automobilov na obyvateľa na svete.

Slovensko vyrobilo v roku 2012 171 automobilov na 1000 obyvateľov, kým v susednom Česku to bolo 111 automobilov. "Československo" tak drží svetový primát vo výrobe automobilov.

Avšak predaj automobilov v Európskej Únii klesá, a v máji tohto roku predaj klesol na 20-ročné minimum, kedy sa predalo 1 042 742 automobilov:

Zdroj: ACEA.

Prečo predaj automobilov klesá? Nie, nie je to tým, že by bol trh v Európe "nasýtený", hlavný dôvod je v stagnujúcej ťažbe konvenčnej ropy od roku 2005 a súvisiacom spomalení rastu ťažby tekutých palív, a následnom spomalení rastu spotreby. Kým od roku 2005 vrástla ťažba všetkých tekutých palív o 16 %, výroba automobilov za rovnaké obdobie vzrástla o 52 %. Tu je graf:

.

V roku 2012 sa vyrobilo najviac automobilov v histórii. Spotreba tekutých palív v krajinách EÚ, USA a Japonska klesá, v krajinách ako Čína, India, Saudská Arábia, či Brazília rastie, v globále stagnuje. Zdroj: Crude Oil Peak.

Aby sa predali všetky vyrobené autá bez problémov (tj. spotrebovali by množstvo paliva vyššie iba o 16%) , muselo by to znamenať, že od roku 2005 by účinnosť spaľovacích motorov vzrástla priližne o 25-30 %. V krajinách OECD však v období 2005-2008 vzrásla účinnosť automobilov asi len o 6,7 % a v krajinách mimo krajín OECD bol dokonca zaznamenaný mierny pokles účinnosti za toto obdobie:

car_efficiency.png.

Zdroj: IEA.

Pri extrapolácii týchto trendov do roku 2012 by predstavoval nárast účinnosti automobilov v globálnom priemere asi 8,4 %. To je nepostačujúce pre "náhradu" spomalenia rastu globálnej ťažby tekutých palív. Časť poklesu tiež môže byť vysvetlená poklesom počtu najazdených kilometrov na automobil, ako sa deje napríklad v Austrálii od roku 2004:

Zdroj: Charting transport.

Aj USA:

V súčasnosti môžeme pozorovať niekoľko trendov v automobilovom priemysle, okrem poklesu predaja, ktoré sú dôsledkom "nadprodukcie", teda v ekologickom zmysle dôsledkom vyčerpávania zdrojov.

 

  • časť vyrobených automobilov končí v predajňach dealerov (tzv. "channel stuffing"), viď napr. Nemecko:
Odložené Audiny v Nemecku. Podobný trend je pozorovaný aj v USA. Zdroj: Zerohedge.
  • Ceny automobilov vo všeobecnosti klesajú, čím sa automobilky snažia udržať si "konkurencieschopnosť" a zvýšiť predaj vyrobených automobilov
  • Niektoré automobilové spoločnosti sú v strate, resp. dochádza k prepúšťaniu a/alebo znižovaniu miezd, znovu s cieľom udržať si "konkurencieschopnosť" na trhu
Ešte skôr, ako sa objaví niekto "múdry" v diskusii, elektroautomobilový priemysel v súčasnosti NIE JE náhradou súčasnej flotily automobilov. (pozri napr. Izrael)

Spolu s tým, ako buďe energia (nie len ropa) stále drahšia, problém "nadprodukcie", ktorý niektorí ekonómovia môžu nesprávne vnímať ako problém "nedostatočného dopytu", alebo "nedostatočného tlačenia peňazí", bude stále viac a viac ovplyvňovať nielen automobilový priemysel, ale aj stavebný priemysel či poľnohospodársky priemysel, a tiež takmer všetky aktivity súvisiace so spotrebou najmä fosílnej energie.

Nie náhodou konštatovala Hirschova správa z roku 2005 (čo bol iróniou osudu začiatok globálnej stagnácie ťažby konvenčnej ropy), že svet potrebuje ideálne 15-20 rokov na prípravu na ropný zlom. V opačnom prípade bude stagnujúca a neskôr klesajúca ťažba ropy "vyriešená" iným spôsobom, napríklad rastom nezamestnanosti, sociálnymi nepokojmi, rastúcimi cenami, či regionálnymi konflikami o zdroje. Prakticky všetci ekonómovia Hirschovu správu v čase jej vydania ignorovali.

Všetky negatívne javy spojené s rastúcimi cenami energií a potravín môžeme pozorovať už dnes.

Takže odpoveď na otázku, či Slovensko prežije ako automobilová veľmoc znie: Nie veľmi dlho!

Bonusové video: Hviezda elektromobilov Shai Agassi sa na začiatku svojej prednášky z roku 2009 pýta:

"Ako by ste spravovali vašu krajinu bez ropy?" Dobrá otázka!

Po bankrote firmy tento rok už taký optimistický nebol a pre médiá sa nevyjadruje. Inak sa príliš nedarí ani Craigovi Venterovi a jeho firme Synthetic Genomics, ktorému pozastavila financovanie výskumu firma Exxon Mobile.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Návrat Ščurka z basy k hokeju: vražda, klamstvá aj podozrenie z korupcie

Pôvodne mu hrozilo až 20 rokov. Prečo dostal hokejista Ščurko za brutálnu vraždu rozhodcu Mareka Liptaja len mierny trest.

SVET

Mexiko ničí ďalšie zemetrasenie. Má už 226 obetí

Tisíce ľudí utekali ulicami, padali aj budovy. Medzi obeťami sú aj deti.

KOMENTÁRE

Ficovi nestačila porážka Danka, potreboval ho úplne zosmiešniť

Čo by Fico nesmel urobiť, ak by postupoval podľa ústavy.


Už ste čítali?